Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Yunus Emre Berber

Yunus Emre Berber

Yazar

Yayın platformlarında öne geçen kim olacak?

Televizyon Türkiye''de 80''lerde hayatımıza girdi ve günümüze kadar her anlamda büyüyerek geldi. Yaşadığı bu büyüme sırasında televizyon sürekli değişti. Hem içerik hem de teknolojik olarak değişimler yaşadı televizyon. Eskiden ailelerin başına toplandığı büyük tüplü hantal aletten, bir cam inceliğinde internete erişimi olan gelişmiş kitle iletişim aracına dönüştü televizyon. Artık bu sihirli kutu sadece bize ses ve görüntü vermekle kalmıyor çağımızın en temel gereksinimlerinden biri olan internete de direkt bağlantı kuruyor. Sağladığı bu bağlantı ile televizyon sadece televizyon olmaktan çıkıyor. Bilgi ve görüntüyü bize aktarabilen araç artık bizim gönderdiğimiz verileri de internet üzerinde tüm insanlık ile paylaşabiliyor.

Son dönemde büyük bir dizi/film platformu akımı içindeyiz. Tüm dünya ile birlikte girdiğimiz bu akımın kökeni kablolu özel yayınlar gibi işliyor. Ama tabii ki internet ve teknolojinin gelişimi sonucunda eskisinden çok daha çeşitli ve hızlı. Artık insanlar televizyondaki kanallarda belli bir gün ve saatte çıkan ve oldukça fazla sayıda olan reklamlarla sürekli kesilen yayınları izlemeyi tercih etmiyor. Özellikle Türkiye''den aşina olduğumuz bu durum birçok yeni medya kullanıcısını televizyondan hızlıca soğuttu. Bir dizi için spesifik bir gün ve saatte ekran başında olmak artık tüketici için oldukça konforsuz bir durum haline geldi. Bu yüzden insanlar sevdikleri dizileri zamanla yayıncı kanalların internet sitelerinden istedikleri zamanda ve daha az reklam görerek izlemeye başladı. Bu konfora alışan tüketiciler zamanla klasik televizyon dizisi yayın geleneklerinden uzaklaştı. Ve piyasaya Netfilx giriş yaptı. Bu firmanın kökeni aslında DVD film kiralama altyapısında kuruldu ama zamanla internet üzerinden film ve dizi servisi yapmayı tercih etti. Netflix kendi ürettiği dizi ve filmlerin yanında sevilen eski içerikleri de bünyesinde barındırarak televizyondan sıkılmış tüketiciyi kendine çekti. Önceleri kendine ait içeriği az olan bu firma, zamanla arşivini genişletti ve kullanıcı sayısını kısa sürede genişletti. Pc, telefon, tablet ve akıllı televizyonlar ile uyumlu olan Netfilx bir süre sonra piyasada birçok farklı rakiple yüzleşti. Türkiye''de de benzer bir şekilde yerli dizi platformları tüketici ile buluştu ve çoğu halen varlığını sürdürüyor. Netflix''in bu başarısı sonrasında sektöre yakın büyük firmalar atağa geçmeye başladı. HBO Max, Amazon prime video ve son olarak Disney Plus oluşan bu havuzdan kendi paylarını alabilmek için atılım yapmaya başladı. HBO Max diğerlerine göre daha az başarılı olsa da çok izlenen dizileri ve GOT''u elinde bulundurması nedeniyle piyasadaki yerini koruyor. Amazon prime video ise iyi ama sınırlı bir film arşivine sahip olsa da özellikle çıkardığı süper kahraman dizi ve animasyonlarıyla adından oldukça söz ettirdi. Amazon''un diğer platformlara kıyasla en büyük artısı ise üyelik ücreti ve getirdiği ek avantajlar oldu. Çok cüzi bir fiyata alışveriş, bilgisayar oyunu ve video sevisinden faydalandırması oldukça iyi bir satış stratejisi oldu açıkçası. Pazara Türkiye''de en son dahil olan Disney Plus ise iddialı ve bol reklamlı bir giriş yaptı. Bünyesinde Marvel, Starwars, Pıxar ve National Geographic''i bulunduran Disney Plus oldukça geniş bir arşive sahip. Ve yeni içerik konusunda şu an eli çok güçlü olmasa da gelecek ve potansiyel dizi ve film konusunda da diğer platformlardan oldukça avantajlı.

Tüketici bu kadar platform arasında hangisine yönelir bilemem ama bu sektörün burada kalacağını sanmıyorum. Mutlaka bu platformlardan biri veya birkaçı piyasadan çekilecek ya da farklı yollara yönelecektir. Bakalım kurtlar sofrasında kimler ayakta kalacak.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları