Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Yunus Emre Berber

Yunus Emre Berber

Yazar

Değişen ün ve şöhret düzeni

Tanınmışlık, ün, şöhret çoğu insanın hayatının bir döneminde bunları tatmak ister. Kendinin spot ışıkları altında olduğu, insanlar tarafından tanınıp sevildiği bir dünya çoğu insanın hayalidir. Kimi bir sanatçı, kimisi ise bir sporcu ya da politikacı olarak milyonları arkadasından koşturmak ister. Ama sonuçta 8 milyar insandan bu ün ve şöhrete sadece birkaç bin kişi sahip olabiliyor.

Pop Art akımının en önemli temsilcilerinden olan Andy Warhol bundan yıllar önce, "Herkes bir gün on beş dakikalığına ünlü olacaktır" ifadelerini kullanmıştı. Ve zaman bize onun haklı olduğunu ispatladı. Tabii artık bu süre yeni sosyal medya araçları ile daha değişken olsa bile temel mantık doğruydu. Elinde telefon veya bilgisayar olan herhangi biri artık saniyeler içinde söyleyeceği çarpıcı bir söz, yapacağı dikkat çekici bir eylem sarf ederek tüm dikkatleri üzerine çekebiliyor. Ansızın Twitter''da açılan bir hashtag sonucu bir kişi olumlu ya da olumsuz fark etmeksizin göz önünde olabiliyor. Tabii ki bu durum kişiyi gerçek anlamda bir ünlü ve şöhret sahibi bir kimse yapmaz. Artık ikonik, büyük ve halka mal olmuş kişiler dışında ''ünlü'' olmak için düzenli olarak gündemde yer almak ya da çok beğenilen performanslara, görsellere ve anlara sahip olmak gerekiyor. Ama ün ve tanınmışlık artık insanlara eskisi kadar ''dokunulmaz'' bir alan sağlayamıyor. Olumlu anlamda geri dönüş elde etikleri sosyal medyadan aynı şekilde olumsuz geri dönüşlerde alabiliyorlar. Bu olumsuz geri dönüş önü alınmazsa ve körüklenirse dijital linç ve karalama kampanyalarına kadar ilerleyebiliyor.

Son 4-5 senedir dünya gündeminde sıkça yer alan çoğumuzun tanıdığı ünlü milyarder Elon Musk günümüzün hızla değişen algı ve şöhret tanımlarına oldukça iyi bir örnek. Dünya genelinde tanınmaya ilk başladığı zamanlarda Tesla ve SpaceX gibi büyük teknolojik firmaların başında yer alan Musk, vizyonu ve geleceğe yaptığı yatırımlarla adeta dünyamızın Iron Man''i olarak görülüyordu. Pek çok genç Elon Musk''ı idolleştirmeye başlamıştı. Geleceğe ve teknolojiye yaptığı yatırımlar genel olarak beğeni toplamıştı. Ancak bu pozitif durumu kendi elleriyle negatife doğru çevirmeye başladı. Özellikle son aylarda Twitter''ı satın alam süreci ve sonrasında yapığı eylem ve açıklamalar onun ''Iron Man'' imajını oldukça zedeledi. Magazine fazlaca girmesi ve Twitter''ı satın almasının ardından yaptığı atılım ve yorumlar büyük çoğunluk tarafından tepkiyle karşılandı. Sosyal medya çağında bir kere yere düştünüz mü bir daha kalkmanız oldukça zor oluyor. Bana kalırsa Elon Musk uzun bir süre üzerine yapışan olumsuz imajdan kurtulamayacak.

Bu imaj ve şöhret yıkımına son dönemdeki en büyük örneklerinden birine Michael Jackson''ı örnek verebiliriz. Bir dönem yaşayan en ünlü adam ve King of Pop olarak anılan Michael Jackson yaşadığı dönemde de sık sık enteresan iddialarla suçlanırdı. Ancak ölümünden sonra artan ve çıkan bir belgeselle bir üst noktaya çıkan rahatsız edici iddialar King of Pop''un devasa şöhretine büyük bir gölge düşürdü. Artık Michael Jackson taklitleri, şarkıları ve dansları yapılmaz oldu. Bu dönemde istediğiniz kadar ünlü olun ya da sevilin bir olay ile tüm inşa ettiğiniz itibar ve şöhret domino taşı gibi yıkılır. Ve asla eskisi gibi olmaz.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları