Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Oğuz Ekici

Oğuz Ekici

Her Telden

Yerli otomobilin fiyatı ve otomotiv sektörünün düzeleceği tarih

Korona virüs salgınından en çok etkilenen sektörlerin başında otomotiv sektörü geliyor. Salgının başından bu yana devam eden ekonomik krize, fabrikaların üretim durdurması da eklenince, ikinci el fiyatlarında patlama yaşandı.

Araba sahibi olmak isteyen orta halli vatandaş, hayallerini bir kez daha uzun bir süre ertelemek zorunda kaldı. Konu hakkında sosyal medyada ve basında çok haber yazıldı, çizildi… İkinci el araç fiyatları şu zaman düşecek, bu zaman düşecek diye…

Ancak uzmanlar, çoğu bilginin içinin boş olduğunu ve ikinci el araç fiyatlarında büyük bir düşüşün meydana gelmesini beklemenin yanlış olduğunu söylüyor… Bana sorarsanız, ben de bu görüşlere katılıyorum. Fakat benim konu hakkında daha pratik bir fikrim var. O da şu…

*

YERLİ ARACIN FİYATI

Biz bundan yaklaşık olarak 11 ay önce yerli arabamızı tanıttık. Eleştirenler oldu, övenler oldu, yorum bildirmeyenler oldu, eyvallah. Fakat kimse yerli araba ile ilgili asıl söylenmesi gerekenleri söylemedi.  Hatta geçtiğimiz günlerde yerli araba fabrikasının temel atma işlemlerinin başladığı yönünde haberler de servis edilmişti, buna da eyvallah. Ancak yerli arabada asıl söylenmesi ve sorulması gereken soru şu… Bu arabaya orta halli vatandaş nasıl ulaşacak? Ülkede bu kadar işsiz varken, memleketin dört bir yanına yerli araç fabrikası kurmak gerekmez mi? Bilmiyorum, konunun uzmanı değilim, sadece gazeteci olarak kamuoyunun merak ettiği soruları gündeme getiriyorum. Yani, numunelik fabrika açmak, araç fiyatlarını ne kadar düşürür? Bence önemli bir soru, asıl sorulması gereken de bu.

Yerli araba üretip, 250-300 bin liraya sattıktan sonra, yani yerli arabayı kendi vatandaşın kullanamadıktan sonra, yerli araba üretmenin ülke içerisinde ne anlamı kalır onu da anlamış değilim. (Dışarıya satarız diyenler olacaktır, elbette öyle ama Türk arabasını Türk kullanamadıktan sonra, dışarıya satsak bile yarım kalır.)

*

İKİNCİ EL ARAÇ PİYASASI NE ZAMAN DÜZELİR?

Şimdi gelelim günümüze.

Salgın nedeniyle özellikle Avrupa ve Türkiye'de otomotiv sektöründe ciddi daralmalar meydana gelmişti. Tam birinci dalga hafifledi derken, Avrupa'da hasta sayıları bir anda salgının başından bu yana daha yüksek seyretmeye başladı. E doğal olarak bu da araba fiyatlarındaki düşüşün önüne geçti. Ancak Avrupa'da yine de belli miktarlarda üretim devam ediyor. Fakat bir sorun var, Avrupa önceliği kendi içine veriyor. Yani Türkiye'ye giren araç sayısının henüz tam anlamı ile yeterli olmadığını söyleyebiliriz.

*

İkinci el fiyatları bir yana dursun, sıfır araç almak isteyen vatandaşların da sayısı azımsanacak kadar az değil. Her ne kadar Türkiye, ekonomik anlamda zor günler geçirse de borç, harç bir yerden toplayıp sıfır araç sahibi olmak isteyen insanlar var. İşte bu vatandaşlarımız da sıfır araç piyasasının ne zaman düzeleceğini merak ediyor.

*

Anadolu Ajansı'na otomotiv piyasası hakkında açıklamalarda bulunan Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, fabrikalarda bir hatta bile hasta çıktığı zaman üretimin durduğunu belirterek, otomotiv sektörünün rayına oturacağı tarihi açıkladı. Şahsuvaroğlu'nun açıklaması şu şekilde:

"Üretim devam ederken bir hatta bile vaka çıksa o hat tamamen kapatılacağı için üretim duruyor. Dolayısıyla pandeminin de gidişatına bağlı olmakla birlikte piyasada araç bulunurluğu noktasında gelecek yılın ilk çeyreğinde bir rahatlama olacağını öngörüyoruz."

Hepimizin temennisi korona virüs salgınının bir an önce son bulması ancak otomotiv sektöründe en büyük temennimiz, yerli aracımızın bir an önce yollara çıkarak, Türk halkı ile buluşması.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları