Son yılın öldüren modası! İş çığırından çıktı kuaförde bile takıyorlar... Kalbi durduruyor

Son yılın öldüren modası! İş çığırından çıktı kuaförde bile takıyorlar... Kalbi durduruyor

Sosyal medyada yaygınlaşan, hastane dışında serum uygulamaları popüler hale geldi. ‘Atom’, ‘Vitamin karışımı’, ‘Gençlik iksiri’ gibi etiketlerle sunulan bu serumlar, alerjik şokla acil servislere başvuran hasta sayısını ciddi oranda arttırdı.

Türkiye Acil Tıp Derneği’nden Doç. Dr. Özlem Dikme, vatandaşların sağlık kabinlerinde, evlerinde, hatta kuaför salonlarında bile serum uygulattığını belirtti. Dikme, “kalbi duran ve zorla hayata döndürülen vakalar mevcut” diyerek uyarıda bulundu.

HASTANE DIŞI SERUM UYGULAMALARI YAŞAMI RİSKE ATIYOR

Gençleşme, enerji kazanma, grip veya soğuk algınlığı gibi hastalıklardan hızla kurtulma arzusuyla, sosyal medya üzerinden atom veya vitamin karışımı gibi konseptlerle tanıtılan, doktor denetimi olmaksızın yapılan hastane dışı serum uygulamaları, yaşamı riske atıyor.

y7y7.jpg

KALBİ DURDURUYOR

Glutatyon, yüksek doz C vitamini, B vitamini, ağrı kesiciler, hatta doktorun reçete etmesi gereken antibiyotikler dahil olmak üzere, genellikle ‘karışım’ şeklinde yapılan intravenöz uygulamalar; alerjik şoklara ve hatta kalp durmasına yol açıyor.

“YOGAYA GİDİP SERUM TAKTIRIYORLAR"

Kişi hastane ortamında değilse, müdahale gecikebiliyor. İnternet ve sosyal medya üzerinden fenomenler ve influencerların da etkisiyle popüler hale gelen ‘serum trendi’, sadece hemşirelerin gözetimindeki sağlık kabinlerinde değil; evlere servis edilerek, yoga-pilates salonlarında, hatta kuaför ve güzellik merkezlerinde bile uygulanabiliyor.

Türkiye Acil Tıp Derneği Ultrasonografi Çalışma Grubu Başkanı ve Acil Tıp Uzmanı Doç. Dr. Özlem Dikme, damar içi ilaç uygulamalarının sağlıkla alakası olmayan yerlere taşınmasının tehlikelerine dikkat çekerek önemli uyarılarda bulundu.

18763018-728xauto.webp

“ALERJİK REAKSİYONLA YOĞUN BAKIMLIK OLANLAR OLUYOR”

Hastane dışında yapılan bu tür enjeksiyonların, alerjik reaksiyon riski taşıdığını ve hatta yoğun bakıma kadar götürebileceğini vurgulayan Doç. Dr. Dikme, "Bu serumlar, kişinin yaşına veya kilosuna göre uygun dozda değilse, ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir.

Ani alerjik reaksiyonlar, nefes darlığı, solunum yetmezliği ve hatta kalp durması gibi sonuçlar doğurabilir" şeklinde konuştu.

Vücuda damar yoluyla verilen 'atom' adı verilen serumlarda yüksek doz C ve B vitamini komplekslerinin bulunduğuna dikkat çeken Doç. Dr. Dikme, vücudun bu fazla vitaminleri hemen atmaya çalıştığını belirterek aslında gereksiz yere vücuda aşırı yüklenildiğini ifade etti.

Doç. Dr. Dikme, "Bir saat veya daha uzun bir süre sonra bile ölümcül alerjik reaksiyonlar gelişebileceğini" belirterek, geçtiğimiz haftalarda yaşanan bir vaka hakkında bilgi verdi: "Bir hastanın, evine döndükten bir saat sonra kötüleştiği ve doktor komşusunun zamanında müdahale etmesi sayesinde kurtulduğu bir olayı hatırlıyorum. Bu gibi vakalar, komplikasyon riski yüksek olabilir ve hasta uzun süre yoğun bakımda kalabilir. Bu tür hastalarla karşılaşmak artık oldukça yaygın hale geldi."

640xauto-004.webp

SERUM TEDAVİSİ HASTANE ORTAMINDA YAPILMALI

İlaçlara karşı gelişen alerjik reaksiyonlar her yaşta ve hatta düşük dozda bile ortaya çıkabildiğini belirten uzman isim, belki de bir kişinin sürekli kullandığı bir ilaçtan kaynaklanabilir. Daha önce bir serum tedavisi için hastaneye gitmiş olabilirler ve artık bunu evde de yaptırabileceklerini düşünüyor olabilirler, bu oldukça yanlış bir düşünce. Her türlü serum tedavisinin mutlaka tam teşekküllü bir hastane ortamında uygulanması gerekir.

GENÇLEŞME VAATLERİYLE SERUM TAKIYORLAR

Son zamanlarda cilt güzelliği ve gençleşme vaatleriyle damar içi glutatyon uygulamalarının moda olduğunu belirten Doktor Dikme, aslında bu tür uygulamaların beklenen etkiyi sağlamadığını, aksine karaciğer ve böbreklere ek yük bindirebileceğini ifade etti.

Doktor Dikme, "Glutatyon, vücut tarafından hızlı bir şekilde parçalanır ve atılır. Eksikliği nadir görülür. Bağışıklık sistemini güçlendiren ve yaşlanmayı geciktiren bir tedavi olarak sunulur. Dışarıdan verilen glutatyon, vücudun doğal olarak ürettiğinden farklı metabolitleri ortaya çıkarır. Bu metabolitler, hem karaciğere hem de böbreklere ek yükler getirebilir.

Ayrıca, uygulanan damar içi ilaçların içindeki koruyucu maddeler ve diğer bileşenler, alerjik reaksiyon riskini artırabilir. Tüm vitaminlerin bir arada ve maksimum dozda verilmesi, aslında gereken dozun çok daha düşük olabileceği halde vücuda aşırı yük bindirebilir. Bu maddelerin ağız yoluyla alındığında, sağlıklı bir sindirim sistemi olan bir kişi, örneğin C vitamini eksikliğini emer ve kendi dengesini korur. Damar içine verildiğinde, yüksek dozda verilen vitaminler çok hızlı bir şekilde kana karışır, bu da daha ciddi reaksiyonlara yol açabilir" şeklinde konuştu.

İlgili Haberler
Öne Çıkanlar