Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Yunus Emre Berber

Yunus Emre Berber

Yazar

Oyun firmalarının gözü cüzdanlarımızda

Dijital oyun piyasası giderek büyüyor. Daha önceleri ufak kitlelere hitap eden bu sektör şimdileri milyonları peşinden sürükler hale geldi. Bu yıl  açıklanan piyasa değerlerine göre, Microsoft 285.4 milyar dolarla en değerli oyun firması oldu. Microsoft'u Sony, Activision Blizzard, Nintendo ve Electronic Arts izliyor. Bu dev şirketler her sene çıkardıkları farklı kategoriden oyunları tüketiciye sunarak gelirlerini arttırıyor. Ancak birkaç senedir bu büyük şirketler para kazanmak için farklı yollara da başvurdu.

Normalde oyunları stres atmak, eğlenmek, yeni insanlarla tanışmak için oynarız. Kimi oyunları sürükleyici hikâyeleri, atmosferleri için oynarken, kimileri de içindeki rekabetçi duyguyu tatmin etmek için oynar. Kimi saatlerce oyunun haritası içinde dolaşıp manzara izlerken bazılarımız saatlerce süren envanter gelişiminden keyif alır. Bu oyunların her birinin piyasadaki değerleri farklıdır. Günümüzde bazı oyunlar güncel kurla beraber 500-600 lira bandında satılırken 5-10 lira seviyelerinde de binlerce oyun piyasada bulunmakta. Ancak oyunun satın alınım ücreti son dönemlerde oyun şirketlerinin gözünü pek doyuramadı. Gelirlerini katlamak için kafa yoran şirketler sonunda etkili birkaç yol buldu.

Bunlardan en çok kullanılanları 'loot box' sistemi. Loot box mantık olarak oyunda bulunan eşya ve değerli ürünlerin bir pakete konulup satılması. Bu paketler sizi güzel umutlar satmada çok başarılı. İçinden oyun içinde çok değerli ürünler çıkacağını vaat ediyorlar. Ancak alınan bu paketler ödenen ücreti kesinlikle karşılamıyor. Bu loot box mekanizması insanlarda kumar oynama dürtüsünü tetikliyor. Açtığı pakette istediğini bulamayan kullanıcı kurduğu hayallerin yıkılması üzerine şansını bir kez daha denemek ister. Hedefine ulaşana kadar paket açma dürtüsü giderek katlanır. Ve bu loot box sistemine binlerce lira gömer. En sonunda istediği ürünü elde etse dahi, o yolda harcadığı ücret o ürünün değerinden kat ve kat fazla olur.

Oyun firmaları oyuncuların cüzdanlarından daha fazla para kazanmak için onlarca yönteme başvurmakta. "Battle pass, skin marketi, loot box, oyun için satılan paralar, premium hesaplar" bunların başında geliyor. Tabii ki, bu tuzaklara düşmemek kişinin elinde. Ama oyun firmaları da insanları ağlarına düşürmek için elinden geleni ardına koymuyor. Oyuncuların davranışlarını, harcama alışkanlıklarına ilişkin özel araştırmalar yürütüyorlar.

Son dönemde bazı ülkeler özellikle loot box içeren oyunları kumar olarak gördükleri için yasaklıyor. Bu tutumun sürmesi halinde oyun firmalarının geri adım atması kaçınılmaz gözüküyor. Ancak paranın tadını almış bu dev firmalar altın yumurtlayan tavuklarına yeni kılıflar uydurmaya her zaman hazır.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları