Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Nuri Kayış

Nuri Kayış

DOSDOĞRU

Motosikletle değil, otomobille servis

Tüm Anadolu Motosikletli Kuryeler Federasyonu Genel Sekreteri Yener Çalışkan, bir yıl içinde 189 kuryenin kazalarda hayatını kaybettiğini belirtmiş, giderek büyüyen sorunun, 900 bin kuryenin mesleki yeterlilik sahibi olmasıyla çözülebileceğini söylemiş.

 

Sorunun büyüklüğü konusunda hemfikiriz, ama çözüm noktasında farklı düşünüyoruz Sayın Genel Sekreter'le.

 

...

 

Türkiye'deki mevcut trafik düzeni içinde mesleki yeterlilik sahibi olmak kurye kazalarını ve ölümlerini kesinlikle önlemez.

 

Kazalar; otobüs, kamyon, minibüs, taksi ve otomobil sürücülerinin trafikte motosikletli kuryeleri dikkate almadan, onların yol haklarına saygı göstermeden araç kullanmalarından kaynaklanıyor.

 

Yani, motosikletli kuryeler ne kadar iyi eğitilirlerse eğitilsinler, hangi belgeyi alırlarsa alsınlar fark etmez, yollarda kendisini hiçe sayan, yok gibi davranan araç sürücüleri olduğu sürece kazalardan da, ölümlerden de kolay kolay kurtulamazlar.

 

...

 

Peki, ne yapılabilir?

 

Kuryelerin, bağlı oldukları işletmelerin kendilerine tahsis ettiği otomobillerle çalışmaları zorunlu tutulmalıdır.

 

Böylece, diğer araçların sürücüleriyle eşit koşullarda yollara çıkacakları için sık sık kazaya uğramayacak, ara sıra karıştıkları kazalar ise ölümle sonuçlanmayacaktır.

 

Halen bu yöntemi benimseyen işletmeler var.

 

Büyük kargo şirketleri de, zincir marketler de evlere ve işyerlerine serviste motosikletli kurye kullanmıyor, bu hizmeti otomobilden kamyonete çeşitli araçlarla yaptırıyorlar.

 

Bildiğim kadarıyla buralarda kuryelerin kazalarda ölümü diye bir sorun yok.

 

...

 

Motosikletli kuryeler ağırlıklı olarak fast food restoranlar ve kebapçılarda görev yapıyor.

 

Bunlar arasında bile artan kazalardan endişe duyup otomobile yönelenler var.

 

Örneğin, Ankara'da oturduğum Aşağı Ayrancı semtinde bir kebapçı, ev ve işyerlerine yaygın biçimde paket servis yaptığı halde tek bir motosikletli kurye çalıştırmıyor, tüm hizmetleri otomobillerle sürdürüyor.

 

Bu yöntem ülke genelinde uygulanmaya başlandığı takdirde kurye ölümleri inanıyorum ki tarihe karışacaktır.

 

...

 

Geçenlerde televizyonda izledim.

 

Bir motosikletli kurye, çalışma koşullarını anlatırken şöyle diyordu:

 

"İşimiz çok zor ve tehlikeli. Bedenimizi motorumuzun kaportası olarak kullanıyoruz. Bizden büyük araçların en küçük bir dokunuşuyla tepetaklak gidiyoruz."

 

Gencecik bedenlerin "kaporta" olarak kullanılmasına daha fazla göz yumulmamalıdır.

 

...

 

Şunu da belirtmeliyim:

 

Hukukçulardan aldığım bilgiye göre, motosikletli kurye hizmetlerini tarihe karıştırmak için kanuna filan gerek yok.

 

İçişleri Bakanlığı'nın yayınlayacağı bir genelge bile sorunu çözer. 

 

Bu noktada Sayın Süleyman Soylu'ya büyük sorumluluk düşüyor.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları