Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Yunus Emre Berber

Yunus Emre Berber

Yazar

Mizaha da artık internet yön veriyor

Hayatımızın hemen hemen her evresinde mizahtan yararlanıyoruz. Kimi zaman kendimiz üretiriz kimi zaman ise mizahı iyi kişileri dinlemeye gideriz. Mizahı günlük hayatımız da çoğu kez bir araç olarak kullanıyoruz. İnsanlarla tanışmak, sosyalleşmek, dikkat çekmek, karşımızdaki kişilerin duygu durumunu değiştirmek veya dolaylı olarak bir konuya dikkat çekmek için mizaha başvuruyoruz. Mizah anlayışı her dönem ve yaşta farklılık gösterebiliyor. Seksenlerde komik olan esprilerin büyük bir çoğunluğu artık insanlara komik gelmeyebiliyor. Mizahın geçerliliği içinde bulunduğu zamanın modası, magazini, siyaseti ve sportif yönelimleri gibi konularla paralellik gösterir. Bu değişimin hızı çoğu konuda olduğu gibi içinde bulunduğumuz zamanda hızla artıyor. Yapıldığında olumlu karşılanan bir espri ya da mizah öğesi 1 hafta içinde demode ve komik olmayan bir konuma düşebiliyor. Özellikle son 10 yıldır internet ve sosyal medya mizahın şekillenmesinde çok büyük rol oynuyor. Dünya da ve Türkiye'de mizahı oluşturan yapı taşlarına bakacak olursak çoğunun sosyal medya ürünü olduğunu ya da orada servis edilerek yayıldığını görebiliriz. Ünlüler, dizi ve film sahneleri, oyunlar, kısa absürt videolar, müzik, tweetler ve sayısız yan kategoriler günümüz mizahının temel kaynaklarını oluşturuyor.

Dünya genelinde özellikle tutmuş, popüler olmuş mizahlara "meme" (miim diye okunuyor) deniliyor. İngilizcede meme 'kopyalanan' anlamına geliyor. Memeler genellikle birbirleri ile kombin olma özelliği taşırlar. Kendi hikâyeleri, karakterleri ve kuralları olabiliyor memelerin. Yeni bir meme çıktığında kullanım alanına göre sınıflanıyor. Genellikle bu sınıflanma mizah anlayışına göre oluyor. Örneğin hayvan bebek ve daha pozitif varlıkları içeren memeler alileler içi paylaşılan naif içerikler olarak kullanılıyor. Genellikle 12-24 yaş arasında üretimi ve kullanım oranı yoğunluk gösteriyor memelerin. 90 sonrası doğan nesil memelerin doğuş ve gelişimine tanıklık eden nesil oldu. Özellikle yabancı mizah sitelerini ziyaret eden insanlar bu gelişmeleri mutlaka görmüştür. Son 10 yılda en popüler memeleri saymak gerekirse, Trol face, Wojak ve Pepe the frog'u örnek gösterebiliriz. Star Wars, Spongebob ve Jojo's Bizarre Adventure gibi dizi ve filmler ise çok sayıda popüler kültür meme'i barındıran yapımlara örnek olabilir. Bu yapımlar kendilerine özel sahneleri ve diyalogları ile günümüzdeki internet mizahının temel taşlarını oluşturuyor.

Mizah konusunda özellikle sıkça tartışılan bir konu var. Bu konu 'Her şeyin mizahı olur mu?'  sorusuna dayanıyor. Bu soru uzun süredir insanlar arasında farklı yorumlara neden oluyor. Her şeyin mizahının olup olamayacağını net bir şekilde cevaplamak zor. Mizah temel olarak insanları mutlu etmeye, güldürmeye yarayan bir araçtır. Her konuda mizah yapanları yani insanlar arasında daha hassas olarak sınıflandırılan konularda da çekinmeden espri yapabilenleri 'Kara Mizah' sevenler ya da yapanlar kategorisine alabiliriz. Bence mizah mümkün olduğunca olumsuz öğelerden uzak olmalı. Ancak Kara Mizah yerine, yapılan kişiye göre kullanılabilir. Karşısındaki insan ile samimiyet durumu ve alacağı geri dönüşü iyi tahmin eden kişiler bence olumsuz geri dönüş riskini göze alarak yapabilir.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları