Koronavirüs yardımları vergi matrahından düşer mi?

Koronavirüs nedeniyle ekonomik zorluklar içinde bulunan yurttaşlara Devlet, belediyeler ve çeşitli vakıf, dernek ve gerçek ve tüzel kişiler yardımda bulunuyorlar. İktidar tarafından her ne kadar bazı belediyelerin bu faaliyetleri paralel devlet olarak gösterilmek istense belediyelerin halka yardımları devam ediyor. Bu yardımların vergi matrahlarından indirim koşulları bu yazımızın konusu olacaktır.

Yardım toplama kanunu

Toplumuzda inançtan ve gelenekten kaynaklanan yardımlaşma duygusu yüksektir. Zekât, fitre ve muhtaçlara yardım inanç ve gelenek temellidir. Organize yardım toplama ise kurallara bağlanmıştır.

Cami yaptırma, okul yaptırma, köylere su getirme ve bazı da hasta yoksul kişiler bahane edilerek halkın iyi niyetli istismarlarından yararlanıldığı bilinmektedir.

Bu amaçla 2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu halkı istismarcılara, sahtekârlara karşı korumak amacıyla yürürlüktedir. Bu Kanun uygulamasına yönelik bir de Yardım Toplama Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik bulunmaktadır.

Yardım Toplama Kanunu ve yönetmeliğinde ve vergi kanunları ile tebliğlerinin hiçbirinde belediyelerin yardım toplamasını ve yardım dağıtmasını izne bağlayan veya yasaklayan bir hüküm bulunmamaktadır.

Bu konu ayrıntılı olarak başka bir yazımızda incelenecektir.

Yardımların gelir vergisi matrahından indirilmesi

Gelir Vergisi mükelleflerinin bağışta bulundukları miktarları vergi matrahlarından indirebilmeleri ile ilgili olarak Gelir Vergisi Kanunu'nun 89/4'üncü maddesinde hükme bağlanmıştır. Buna göre; genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri, belediyeler, köyler ile kamu yararına çalışan dernekler ve Cumhurbaşkanı'nca vergi muafiyeti tanınan vakıflara yıllık toplamı beyan edilen gelirin %5'ini aşmamak üzere, makbuz karşılığında yapılan bağış ve yardımlar gelir vergisi beyannameleri üzerinden bildirilen vergi matrahından düşebileceklerdir. Bu oran kalkınmada öncelikli yöreler için %10 olarak uygulanmaktadır.

Bu bağış ve yardımın vergi matrahından indirilmesi için öncelikle bir vergi matrahının olması gerekir. Yani zarar eden bir mükellefin bunu gider yazmak suretiyle zararını yükseltip izleyen yıllarda indirim konusu yapması söz konusu değildir.

Kurumların yüzde 5'le sınırlı bağış ve yardımları

Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 10/1-c maddesi hükümlerine göre hazırlanan 1 Seri Numaralı Kurumlar Vergisi Genel Tebliği'nde; genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere, köylere, Cumhurbaşkanı'nca vergi muafiyeti tanınan vakıflara ve kamu yararına çalışan dernekler ile bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluşlara makbuz karşılığında ayni ve nakdi bağış ve yardımların toplamının o yıla ait kurum kazancının %5'ine kadar olan kısmı, kurumlar vergisi beyannamesinde ayrıca gösterilmek şartıyla kurum kazancından indirim konusu yapılabilecektir.

Doğal olarak bu kurumun kârlı bir kurum olması gerekir. Zarar beyan eden bir kurum yaptığı bağış ve yardımı zarar yazmak suretiyle ileriki yıllarda indirmesi mümkün değildir.

Cumhurbaşkanı kararına göre yapılan yardımların tamamı vergi matrahından indirilir...

Gelir Vergisi Kanunu'nun 89/1-e maddesine göre; gelir vergisi mükelleflerinin cumhurbaşkanı tarafından başlatılan yardım kampanyalarına makbuz karşılığı yaptıkları ayni ve nakdî bağışların tamamı vergi matrahından indirebilecekler. Daha önce Bakanlar Kurulu tarafından kullanılan bu yetki şimdi Cumhurbaşkanı tarafından tek başına kullanılmaktadır. Bu amaçla Cumhurbaşkanı tarafından Koronavirüs kapsamında yapılan bağışlar tamamı vergi matrahından indirilebilecektir.

Aynı şekilde Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 10/1-c maddesine göre de; Cumhurbaşkanı'nca başlatılan yardım kampanyalarına makbuz karşılığı yapılan ayni ve nakdî bağışların tamamı kurumlar vergisi beyannamesi üzerinden bildirilen vergi matrahından düşülerek vergi hesaplanır. Yani yaptığı yardımın tamamının vergisini ödemez. Bu yetki de daha önce Bakanlar Kuruluna aitti şimdi Cumhurbaşkanı tek başına kullanıyor.

Küresel salgının herkese yüklediği sorumluluk

İnsanlar mallarından önce canlarını korumak için; işini bırakmış evlerine kapanmışlar. Bütün dünya hükümet edenleri afete karşı evlere hapsettikleri insanlara seyyanen yardımlar yaparken biz İBAN numarası ile para istiyoruz.

Yerel yönetimlerin kendi görevlerinden kaynaklanan yardım etmek ve yardım kabul etmek gibi yasalarla verilen görevlerinin teröristlikle, paralel devlet kurmakla suçlanmaları halktan bir karşılık bulamamıştır.

CHP'li ya da başka partilerin belediyeleri dernek, vakıf, platform veya kooperatif gibi kuruluşlar değillerdir. Kamu gücü kullanan ve kamusal hizmet sunan yerel Devlet kuruluşlarıdırlar.

Cami, cem evi, okul yaptırma derneği değildir. Bunun için izin almaları gerekmez amma ille de isteniyorsa bulundukları illerdeki valiliklere bir dilekçe sunarak istenen bu formaliteyi -bahanesini- de yerine getirirlerse iktidarın başka da bir bahanesi de kalmaz!

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları