Her şey arsa almak kadar kolay değil | Metaverse'de gezerken sakat kalmayın

Her şey arsa almak kadar kolay değil | Metaverse'de gezerken sakat kalmayın
Son birkaç yıldır hayatımızda olan ancak Facebook'un Metaverse tanıtımı ardından yeniden gündeme gelen VR gözlükler her ne kadar gelecekten gelen birer oyuncak gibi dursalar da yanlış kullanım sonucu kalıcı sakatlıklar yaşamanıza neden olabilir.

VR oyuncularının oyun esnasında düşme veya katı nesnelerle temas etmesi nedeniyle meydana gelen bir dizi başka yaralanmada mümkün ve kazaların tümü de bir kerelik aksiliklerin sonucu değildir.

Tıbbi Vaka Raporları Dergisi, geçen yıl,  "VR gözlüğü takarken omuz, kol ve kafa hareketlerinin bir kombinasyonunu" içeren bir VR oyunu oynarken boynunu kıran 31 yaşındaki Alman bir adam hakkında bir çalışma yayınladı. Boynundan ağrı çekerken bir kliniğe gelen VR oyuncusunda, oradaki doktorlar bir hastalık keşfettiler. Boynunun tam ense bölgesinde tespit ettikleri travmatik kırığın, hastanın sürekli oynadığı bir oyun sırasında yaptığı "yoğun" ve "tekrarlayan" fiziki hareketlerden kaynaklandığını belirlediler.

Oregon Eyalet Üniversitesi'nden Doçent Jay Kim verdiği bir demeçte, bazılarının "goril kol sendromu" olarak adlandırdığı kümülatif bir yaralanmaya da dikkat çekti. ‘Goril kol sendromu’ sakatlanması insanlar kollarını, goriller gibi uzun süreler boyunca ara vermeden kaldırdıklarında oluşuyor.

VR TAKILINCA TALİMATLAR UNUTULUYOR

Pek çok VR gözlüğü, VR gözlüğün mola verilerek kullanılmasını ve kullanılacağı ortamdaki mobilyaların kaldırılmasını öneren ‘önleyici’ talimatlarla birlikte geliyor. Hatta daha yakın zamanda, VR gözlüklerin kullanıldığı ortamlarda nesneler, insanlar veya evcil hayvanlar VR kullanıcılarına yaklaştığında kullanıcılara uyarı vermek için gözlük içi ızgaralar güncellendi.

Ancak, kullanıcıların yoğun şekilde oyun içinde nefes alıp vermeye başladıklarında bu tür ‘önleyici talimatları’ görmezden geldiğini, kulak arkası ettiklerini tahmin etmek hiç zor değil. Çünkü, VR gözlük takılıp oradaki “sanal” oyun dünyasında yoğun duygular yaşanırken gözlüğün dışındaki “gerçek” dünyadan gelecek ve zarar ziyana sebep olabilecek tehlikelerin uyarı sinyalleri, VR gözlüğün fiziksel cihazından kullanıcıya gönderilse bile, o tehlike sinyallerini ölçüp tartacak beyin fonksiyonu “sanal” oyun dünyasında bulunan kullanıcıda verimli çalışamıyor.

BAĞIMLILIK YAPIYOR!

Geçen yıl sanal bir stadyumda “savaşırken” omzunun çıktığını ve fiziksel müdahaleye ihtiyacı olduğunu söyleyen Kuzey Karolinalı Jake Masters'ın başına tam da bu senaryo geldi. Dahası: Jake Masters, yıllar önce gerçek bir boks maçında aynı omzunu yaralamıştı ve "bu ilk yaralanmadan sonra gerçek boks yapmaması gereksede", VR oyununu oynamanın iyi olacağını düşündü çünkü “gerçek” değildi, “sanaldı”.

Aldığı yaralanmadan iyileşebilmek için aylarca fizik tedavi görmek zorunda kalan Masters, basına konu olan olayda “Bir dahaki sefere kaplanın beni yemesine izin vereceğim” dedi.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
İlgili Haberler
Öne Çıkanlar