Dijital Hizmet Vergisi geliyor -1-

Dijital Hizmetler de vergi kapsamına alınmaktadır. Teklif'in konu ile ilgili maddeleri TBMM Genel Kurulu'nda görüşülerek kabul edildi. Bilginin ve bilişimin yaygın olduğu çağda bilişim şirketleri dünyanın en önemli şirketleri olmaya başladı. Bu şirketler fiziki varlıklarından çok sanal alemde büyük ekonomik değerler elde etmektedirler. Google, Facebook, Amazon, Apple, Netflix ve benzeri şirketler dünyanın karlılık bakımından en önemli şirketleri, bunların vergi kapsamına alınmasına geç bile kalınmıştır.

Kanunu teklifi mi, tasarısı mı?

Plan Bütçe Komisyonu'nda yapılan görüşmelerde CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu'nun da belirttiği üzere; kanun teklifinin yürütme tarafından hazırlandığı, etki analizi yapılmadığı, ne getirip götürdüğünün bilinmediği etki analiz sonucunda veri rakamlarının çalışma öncesinde verilmediği belirtmişti. Bilindiği gibi bu Teklif Kanun teklifi formatında sunulmakla birlikte aslında bir ''Kanun Tasarısıdır''. Kanun tasarısı olarak yeni bir vergi ihdas ediliyorsa ilgili bakanlıklardan, kamu kuruluşlarından ve mesleki kuruluşlardan yazılı görüş alınmalıydı.

Bu yönü ile Kanun Anayasa'ya aykırıdır. Bu şekilde yasa yapma tekniğini AKP alışkanlık haline getirdiği için Plan Bütçe Komisyonu Başkanı da ve teklif sahipleri de teklifi hazırlarken bakanlıklarla da istişarelerde bulunduklarını belirterek Anayasa'ya bir aykırılığının söz konusu olduğunu zımnen belirtmektedirler.

Dijital verginin kapsamı:

 Düzenlemeye göre;

-              Türkiye'de, dijital ortamda dijital hizmet sağlayıcıları tarafından sunulan her türlü reklam hizmetleri,

-              Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin dijital ortamda dinlenmesi,

-              İzlenmesi, oynanması veya elektronik cihazlara kaydedilmesi veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital ortamda sunulan hizmetler ile kullanıcıların birbirleriyle etkileşime geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetlerinden elde edilen hasılatı,

Dijital Hizmet Vergisi'ne tabi olacak.

Bu hizmetlere yönelik dijital ortamda verilecek aracılık hizmetleri de aynı vergiye tabi olacak. Kanun Teklifi'nde; "dijital ortam", "dijital hizmet sağlayıcıları", "hasılat elde edilmesi", "hizmetin Türkiye'de sunulması", "finansal muhasebe açısından konsolide grup" kavramları tanımlanarak yasanın anlaşılır hale getirilmesi sağlanmaktadır.

Verginin mükellefi...

Dijital Hizmet Vergisi'nin mükellefi, dijital hizmet sağlayıcıları olacak. Bunların, Gelir Vergisi Kanunu ile Kurumlar Vergisi Kanunları bakımından tam mükellef olup olmaması, dar mükellefiyette söz konusu faaliyetleri Türkiye'de bulunan işyeri veya daimî temsilcileri vasıtasıyla gerçekleştirip gerçekleştirmemesi Dijital Hizmet Vergisi mükellefiyetine etki etmeyecek.

Mükellefin Türkiye içinde ikametgahının, iş yerinin, kanuni ve iş merkezlerinin bulunmaması halleri ile gerekli görülen diğer hallerde Hazine ve Maliye Bakanlığı, vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanlar ile işleme ve ödemeye aracılık edenleri verginin ödenmesinden sorumlu tutabilecek.

Muafiyet ve istisna...

Kanun Teklifi'nde, Dijital Hizmet Vergisi'nden muaf ve istisna olanlar da belirleniyor. Buna göre, ilgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, Dijital Hizmet Vergisi'ne tabi hizmetlere ilişkin, Türkiye'den elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanlar Dijital Hizmet Vergisi'nden muaf olacaktır.

Mükellefin, finansal muhasebe açısından konsolide bir grubun üyesi olması halinde, bu hadlerin uygulanmasında grubun verginin konusuna giren hizmetlere ilişkin elde ettiği toplam hasılat dikkate alınacaktır.

Hesap döneminde her iki koşulun da aşılması halinde muafiyet sona erecek ve haddin aşıldığı vergilendirme dönemini izleyen dördüncü vergilendirme döneminden itibaren Dijital Hizmet Vergisi mükellefiyeti başlayacaktır. Söz konusu hadlerin aşılıp aşılmadığının tespitinde, hesap döneminin üçer aylık dönemlerinin sonu itibarıyla ilgili hesap dönemi içinde elde edilen kümülatif hasılat dikkate alınacaktır.

Arka arkaya iki hesap dönemi boyunca muafiyete ilişkin hadlerden herhangi birinin altında kalanların vergi muafiyeti, izleyen hesap döneminden itibaren tekrar başlayacak. Cumhurbaşkanı bu hadleri verginin konusuna giren hizmet türlerine göre ayrı ayrı veya birlikte sıfıra kadar indirmeye veya üç katına kadar artırmaya yetkili olacak. Devamı yarın

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları