Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Murat Sururi ÖZBÜLBÜL

Murat Sururi ÖZBÜLBÜL

EKONOMİ VE GERÇEKLER

Sembolik Cumhurbaşkanı

Esas itibariyle sembolik cumhurbaşkanı sözü son derecede yanlış bir kullanımdır, her

ne kadar bu tabir icrai yetkileri olmayan bir cumhurbaşkanı makamını anlatmak için

kullanılıyor olsa da son derecede yanlıştır.

Esas itibariyle cumhurbaşkanlığı makamı bir taraftan ülkenin birlik ve beraberliğini

simgelerken diğer taraftan da asli görevi denetleme, iktidarın ve devlet aygıtının

yanlış yapmasını, yanlış kararlar almasını önlemektir. Parlamenter sistemde

cumhurbaşkanı seçilme kaygısından arınmış, bir bilge akil kişidir.

Cumhurbaşkanı bu özelliği ile sistemin doğru işlemesini sağlar, yanlışa sapılmasını

engeller, güçler ayrılığının teminini sağlar ve bu kadar önemli bir işlev üslenen bu

makamı sembolik cumhurbaşkanı diyerek önemsizleştirmek ya da değersizleştirmek

son derecede sakıncalıdır.

Çünkü bir ülkede evet devletin ve iktidarın icraat yapması son derecede önemlidir ve

lakin asıl önemli olan, çok daha fazla ehemmiyet taşıyan konu iktidarın ve devletin

geri dönüşü olmayan vahim hatalar yapmasını önlemektir.

Türk demokrasi tarihine baktığımızda cumhurbaşkanı ve başbakan çatışması dikkat

çeker. Başbakanlar seçilebilmek kaygısı ile hep daha fazla iş yapmak ister ve çoğu

zaman seçilemezsem benden sonra tufan düşüncesi ile hareket ederek icrai kararlar

alır, bu kararlar cumhurbaşkanından dönünce de bu makamı kendi siyasi arzu ve

istekleri önünde bir engel olarak görür.

Özellikle cumhurbaşkanı ve başbakanın aynı siyasi görüş ya da partiden olmadığı

durumlarda bu gerilim çatışmaya varan sonuçlar doğurabilir.

Fakat demokrasinin özü zaten farklı görüşlerin çatışması, tartışılarak en doğru yolun

bulunması risklerden kaçınılması demektir.

AKP ve MHP tarafından devamlı olarak bugünkü sistem ile hızlı karar alındığı iddia

edilerek sistem savunulmaktadır fakat unutmayınız ki devlet yönetiminde hızlı karar

almaktan çok daha önemli olan şey doğru karar almaktır. Devlet yönetiminde verilen

yanlış kararların bedeli son derecede ağır olmakta ve çoğu zaman geri dönüşü

mümkün olmayan yapısal hasarlar oluşmaktadır. Örneğin dünya tarihinde ince hesap

kitap yapılmadan hızlıca alınan savaş kararları ile mahvolan, yakılan, yıkılan, yok

olan bir sürü ülke vardır eğer üzerinde uzun uzadıya düşünülüp hesap kitap yapılsa

hızlı karar alınmasaydı böyle sonuçlar ortaya çıkar mıydı?

Son yapılan anayasa reformu ile başbakanlığın kaldırılması ve tüm yürütme yetkisinin

cumhurbaşkanının elinde toplanması ile beraber bu denge ve denetleme

mekanizması tamamen ortadan kalkmış, cumhurbaşkanı makamında oturan kişi her

istediğini yapabileceği, keyfi kararlar alabileceği bir güce sahip olmuştur.

Daha da kötüsü cumhurbaşkanı olan kişi parlamentoda çoğunluğu bulunan partinin

de resmen başkanıdır ve yasamayı da kontrol etmektedir. Bu husus demokrasilerin

olmazsa olmazı güçler ayrılığı ilkesinin ihlal edilmesine yol açmıştır.

Üstüne üstlük sistemin sakıncası bu kadarla da kalmamakta yargı üzerindeki

belirleyici etkisi sayesinde güçler ayrılığı ilkesi toptan berhava edilmektedir.

Tabiri caizse Devlet Bahçeli''nin azmettirmesi ve Recep Tayyip Erdoğan''ın hevesi ile

tesis edilen bu tek adam rejimi freni olmayan kamyon gibidir, herhangi bir denge ve

denetleme mekanizmasına sahip değildir. Nasıl ki freni olmayan bir kamyonun

durmadan kazaya karışması ve yol alamaması kaçınılmazsa Türkiye''de bu sistem ile

durmadan vahim hatalar yapmakta, bir uçtan diğerine savrulmakta, yanlış kararlar

vermekte ve yol alamamaktadır.

 

Bir devlet için yol almak; kalkınmak, güçlenmek ve bir refah toplumuna dönüşmektir.

Türkiye ise bu tek adam rejiminde kalkınamamakta, bırakın bir refah toplumuna

dönüşmeyi halk yokluk ve yoksulluğun pençesinde kıvranmaktadır.

Son olarak altılı masada toplanan partiler tarafından açıklanan anayasa taslağı var

olan sistemdeki hataların giderilmesi, Türkiye''de denge ve denetleme

mekanizmalarının kurulması, bağımsız ve tarafsız yargı erkinin işlemesi ve güçler

ayrılığı ilkesinin tesisi açısından son derecede önemlidir.

Burada yeni kurulacak sistemi anlatır ve cumhurbaşkanını tanımlarken sembolik

cumhurbaşkanı tabirinin kullanılmasından ise özenle kaçınmak gerekmektedir.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları