Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Uğur Becerikli

Uğur Becerikli

Yazar

İstanbul'un taksileri

6 Temmuz 2022''deki yazımızın konusundan devam ederek, yaşadığım şehir olan İstanbul''a değinmek istiyorum. Bilindiği gibi son zamanlarda taksiler artık yabancı turist peşine düşmüş durumdalar, sebebinin herkesçe bilindiği malum. Engelli bireylerin sorunlarını göz ardı etmek o şehre yapılacak en büyük kötülüklerden birisidir.

İBB Meclisi''nde bulunan tüm parti meclis üyelerine ve bakanlık için oy kullanan üyelere şu sözü hatırlatmak isterim. Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz!

23.02.2022 tarihindeki toplantıda, İstanbul Taksiciler Odası Başkanı Eyüp Aksu, ''''Takside hak ettiğimiz ücretlendirme yapılırsa, taksi yolcusunda azalma olur taksi ihtiyacı varmış gibi hissedilmez'''' demişti.

Başkan Eyüp Aksu, UKOME''den düzenleme maddesi çıkarılmamış olsa dahi, biz engelli insanlarımıza uygun standartlara haiz olacak şekilde 500 araç hizmete sunacağız!, cümlesini kursaydı çok daha etkili ve medeni bir düşünce tarzı olacaktı.

  1. engelli arkadaş ve dostlarımıza hatırlatmak isterim 23.02.2022 tarihinde UKOME toplantısında Bakanlık yetkililerinin blok oyu ile 13. kez Engelsiz Taksi projesi reddedildi.

İBB''deki yapılan toplantıdan sonra, konu ile ilgili Engellilerin Tüketici Hakları Ağı (ETHA), İBB''nin 500 tanesi engelli erişimine özel 5000 taksi projesinin UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi) tarafından reddedilmesine tepki gösterdi. Sanırım bu yasanın onaylanmamasından ötürü ben ve benim gibi birçok engelli olan kişi de çok üzgün ve bir o kadar mağdur oldular. Bunun yanı sıra yurt dışından gelen engelli turistler ve yaşlı insanlara da hizmet sunulmamış oluyor. Yasanın oylama sırasında RET oyu ile çıkarılmasını engelleyen parti meclis üyesine sormak istiyorum. Siz engellilere hizmet sağlamak istemiyor musunuz ?

ETHA Yürütme Kurulu Sözcüsü Gülay İbiloğlu yaptığı açıklamada, "Şehir içi bütün ulaşım araçlarının ve her taksi durağında en az bir taksi engellilerin de kullanabileceği standartlara uygun hale getirilmelidir" diyerek tepkisini dile getirdi. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası ise yaptığı açıklamada engellilerin talebi olmamasına rağmen 18 bin taksiden 2 taksiyi engellilerin erişimine uygun olarak düzenlediklerini belirtti.

Belirtilen bu 2 taksi acaba nerede hizmet veriyor? Bunca zamandır kullanan bir kişiden, hizmet aldığı aracın özellikleri ile ilgili de ne bir resim ne de bir video çekimi mevcuttur. Tabii ki bu 2 araç var ise…

Başkalarından bağımsız olarak seyahat edebilmek temel insan hakkı ve tüketici hakkıdır.

16 milyon insanın yaşadığı bir kent için bu rakam komik olmanın ötesindedir. Bu taksilerin ayrı bir renkte (mavi) olması ise ayrımcılıktır. Engellilerin Tüketici Hakları Projesi kapsamında düzenlenen Engellilerin Tüketici Hakları Çalıştayı''nda kamu, özel sektör, sivil toplum örgütleri, meslek kuruluşları ve sendikaların katılımıyla açıklanan Engellilerin Tüketici Hakları Manifestosunda;

"Şehir içi ulaşımda kullanılan ticari taksiler akülü araç ve tekerlekli sandalye kullanan engelli bireyler için kullanılabilir değildir. Toplu taşıma araçlarında ve ticari taksilerde sesli rota kullanılmaması görme engellilerin başkalarına bağımlı hale gelmesine neden olmaktadır" tespiti yapılmıştır.

Şehir içi ve şehirlerarası toplu ulaşımı sağlayan otobüsler ve şehir içi ulaşımda kullanılan ticari taksilerin erişilebilir olması sadece engellileri ilgilendiren bir durum değildir. Toplu taşıma araçlarının ve ticari taksilerin erişilebilir olması yaşlıları, çocukları, hastaları, hamile kadınları, bebekli aileleri, yük taşıyan işçileri, turistleri ve toplumun tamamını ilgilendiren bir haktır.

Erişilebilir ticari taksi herkesin kullanımına uygun özelde Akülü ve Manuel Tekerlekli sandalye kullanıcılarının sandalyeleriyle birlikte araca binip seyahat edebilecekleri rampalı, güvenlik teçhizat ve tedbirleri, indüksiyon döngü sistemi ve Braille bilgilendirmelerle donatılmış araçlar olmalıdır. Herkesle beraber engellilerin de toplumsal yaşama tam, etkin ve başkalarından bağımsız olarak katılabilmesi için toplu ulaşım araçlarının ve ticari taksilerin erişilebilir olması genelde insan hakkı özelde ise engellilerin tüketici hakkıdır.

Engellilerin ticari taksileri kullanamaması onların tüketiciler olarak haklarının ihlal edilmesi anlamına gelmektedir. Türkiye ve Avrupa''nın bir çok ülkesinden engelli ve tüketici hakları alanında çalışan sivil toplum örgütlerinin katılımıyla kurulmuş olan Engellilerin Tüketici Hakları Ağı (ETHA); şehir içi bütün ulaşım araçlarının ve her taksi durağında en az 1 taksinin engellilerin de kullanabileceği, TSE ve uluslararası standartlara uygun olarak erişilebilir şekilde tasarlanmasıyla beraber, tüm Türkiye''deki engelli bireyler ve aileleri de kendi il ve ilçelerinde talep etmektedirler.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları