İstanbul'da iki ayrı metro, farklı bilet ve ödeme sistemi... Bakanlığın planı ortaya çıktı

İstanbul'da iki ayrı metro, farklı bilet ve ödeme sistemi... Bakanlığın planı ortaya çıktı
Metro simgesinin değiştirilmesinin ardındaki sır aralandı. Bakanlık yapımı devam eden Gayrettepe-Havalimanı metrosu için farklı bir bilet ve ödeme sistemi planlıyor. Bunun için İBB'deki personelleri yüksek maaş ile kendi bünyesine transfer ediyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun ‘İstanbul metrosunun yeni simgesinin ‘U’ olduğunu duyurması’ üzerine başlayan tartışmalar sürerken bakanlığın metrolarla ilgili yeni bir hazırlık içerisinde olduğu ortaya çıktı.

Birgün'den İsmail Arı'nın haberine göre, yapımı devam eden 37,5 kilometre uzunluğundaki 9 istasyonlu Gayrettepe - Havalimanı ile 31,5 kilometre uzunluğundaki 7 istasyonlu Halkalı- Havalimanı metro hatlarını İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) devretmemek için hazırlık yapıyor. Bakanlığın metro hatlarını işletmek için şirket kurma hazırlığında olduğu, bunun için İBB iştiraki Metro İstanbul A.Ş.’den çok sayıda personeli yüksek maaşlarla transfer ettiği iddia ediliyor.

Bakanlık bünyesinde kurulacak şirketin AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın onayını beklediği öğrenilirken, bakanlığın metro hatlarında İstanbul Kart’tan farklı bir bilet ve ödeme sistemi kullanılması için de özel bir çalışma yaptırdığı iddia ediliyor.

BAKANLIKTAN İBB’YE TALEP GELMEDİ

Ulaştırma Bakanlığı’nın metro hatlarını işletmek için bir hazırlık içerisinde olduğunu belirten İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Raylı Sistem Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, BirGün’e yaptığı açıklamada şunları söyledi:

"Ulaştırma Bakanlığı’nın İstanbul’da yapımı devam eden beş yeraltı metro projesi bulunuyor. Bunlardan 3’ü İBB Metro İstanbul A.Ş. tarafından işletilen metro ağına sinyal ve araç ile tam entegre olan hatlar. Diğer bir ifadeyle mevcut metro hatlarının devamı, uzatması niteliğinde olup, sinyal ve araç testleri Metro İstanbul A.Ş. yönetiminde yapılacak ve tamamlandığında işletilmek üzere İBB’ye teslim edilecek. Bu üç hattın test ve devreye alma süreçleri için Ulaştırma Bakanlığı ve ibb görüşmeler yapıyor. Bu hatlar tamamlandığında maliyetleri İBB’nin genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılacak paylardan yüzde 5 oranında kesilerek Hazine ve Maliye Bakanlığı’na aktarılacak.Ulaştırma Bakanlığı’nca yapımı devam eden ve İstanbul Yeni Havalimanı’na giden diğer iki metro hattının Ulaştırma Bakanlığı tarafından işletileceği ve bunun için bir şirket kurulacağı söyleniyor. Bu sebeple son iki yılda Metro İstanbul A.Ş.’den birçok teknik kadro bu şirkete geçmek için istifa etti. Söz konusu bu iki hattın test ve devreye alma süreçleri ve işletilmesi için Ulaştırma Bakanlığı’ndan İBB’ye herhangi bir talep gelmedi.”

PERSONELİ DE TRANSFER ETTİLER

Ulaştırma Bakanlığı’nın metronun simgesinin değiştirmesini bir ayrıştırma olarak değerlendiren İBB Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Orhan Demir ise şöyle konuştu:

“Bakanlık bugüne kadar birçok metro yaptı ve farklı metro simgesi koymak gibi bir uygulamaya gitmedi. Zannediyorum ki şimdi Gayrettepe metro hattını da devretmeyecekler. Bu hattı Bakanlık kendisi işletecek, o nedenle de kendisine başka bir metro amblemi seçmiş gibi görünüyor.

ERDOĞAN'IN İMZASI BEKLENİYOR

Bakanlığın yaptığı diğer metro çalışmaları İstanbul metrosuna entegre olduğu için ve hatlarımızın devamı niteliğinde olduğu için işletme anlamında bize devretmek zorundalar. Yakında açılacağı belirtilen Gayrettepe- Havalimanı metrosu ise hiçbir hattımızın devamı değil. Tek başına bir metro hattı. Bildiğim kadarıyla Ulaştırma Bakanlığı bir şirket kuruyor bu metro hattını işletmek için. Bizim Metro A.Ş.’deki elemanlarımızın bir bölümünü de yüksek maaş vererek transfer ettiler. Şirketin kuruluşu için Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın imzasının beklendiğini biliyoruz.”

GELECEK YIL 2 HAT AÇILACAK

Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı şantiyesinde geçen hafta inceleme yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, kasım ayında metro hattında test sürüşlerinin başlayacağını ve 2022 yılının ilk çeyreğinde metro hattının faaliyete geçmesinin planlandığını açıklamıştı. Bakan Karaismailoğlu, geçen temmuz ayında da Halkalı- Havalimanı metro hattının yüzde 60’ının tamamlandığını belirterek, hattın 2022 sonunda açılacağını duyurmuştu.

 

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Öne Çıkanlar