1. YAZARLAR

  2. Sibel Çınar

  3. Popüler meslekler ve iş imkanları...
Sibel Çınar

Sibel Çınar

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Popüler meslekler ve iş imkanları...

A+A-

Türkiye’de her yıl yüz binlerce öğrenci üniversite sınavında başarılı olmak için aylarca ter döküp dershaneler aracılığıyla veya evinde ders çalışıyorlar. Gençler popüler olan meslekleri gözlerine kestirip, yüksek puan alma ve mizacına uygun olan değil hayalini süsleyen itibarlı mesleğe ait fakülteyi kazanmaya çalışmaktadırlar.

Aslında tutku ölçüsünde istenen meslek ve çalışma hayatını elde etmeye çalışmak ile popüler ve itibarlı olduğu için bir mesleğe doğru sürüklenip fakülte kazanmaya çalışmak ayrı şeylerdir.

Bu yönden bakınca adaylar hukuk, tıp, mühendislik gibi meslekleri kendilerine hedef seçip üniversiteye hazırlanırken aslında gönlünde yatan işe yönelmiyor olabilir. Bu yönelim ya çevre ve ailenin yönlendirmesi ve itibarlı bir işi olsun arzusundan veya kendisinin belirli kesimlere kendini ispatlama kaygısından kaynaklanabilir.

***

Doğru olan, her on yılda bir bazı meslekler değer kaybederken, yeni değer kazanan işler ortaya çıkabildiğini görüp bulunduğu yılı ve 3-5 yıl sonrasını hesaplamak ve araştırmaktır. Zira her yıl 50 binin üzerinde üniversite mezunu genç iş arıyor. Bunun yanında her yıl buna yakın sayıda 2 yıllık yüksek okul mezunu öğrenci iş bulup iş hayatına adım atmanın heyacanını yaşıyor.

Türkiye’nin Avrupa Birliğine uyum süreci ile özel sektörde uzmanlaşmayı önemsemeye başladığından yapılacak işin, mesleğin iyi araştırılarak eğitim hayatına başlamanın gerekliliği artmaktadır. Özetleyecek olursak hangi meslekler günümüzün ve gelecek 5 yılın en çok istihdam alanı olan meslekler olduğunu iyi tahlil etmemiz gerekmektedir.

***

Türkiye’nin ve dünyanın en iyi şirketleriyle en seçkin yeteneklerini buluşturan nonline kariyer platformu toptalent.co, Türkiye’nin önde gelen 50 üniversitesinde 4 yıllık bölümlerde okuyan veya yeni mezun olmuş 18-25 yaş arasında, 5130 genç yetenek üzerinden yaptığı araştırmada Türkiye’de en çok çalışmak istenen iş alanlarını ortaya koydu.

Türkiye, yetenek kıtlığında dünyada 5. sırada yer alıyor. İnsan Kaynakları profesyonellerinin %66’sı pozisyonlarını uygun yeteneklerle dolduramadığını belirtirken Türkiye’de Y kuşağı ortalama 1,5 yılda bir kez iş değiştiriyor. Böylesi bir tabloda en iyi yetenekleri çekmek ve organizasyona dahil etmek için genç yeteneklerin hangi alana ilgili/ilgisiz oluğunu bilmek büyük önem taşıyor.

***

Araştırmaya göre, Mühendislik okuyan yeteneklerin %66’sı çalışmak istedikleri ilk alanları Mühendislik, Ar-Ge, Üretim olarak gösteriyor. Dolayısıyla mühendislerin, mühendislik yapmak konusunda net çizgileri var. Kendi mesleğini icra etmek konusunda en çok öne çıkan bölümün mühendislik olduğunu belirten toptalent.co, mühendislerin mühendislik dışında yapmayı en çok istedikleri alanı Pazarlama (%7) olarak belirtiyor. Sosyal ve Fen Bilimleri okuyan yeteneklerin ise en çok çalışmak istedikleri alanlar; İnsan Kaynakları (%19), Pazarlama (%16), Finans (%13) ve Dış Ticaret (%8) olarak öne çıkıyor. Not ortalaması 3 üzerinde olup mühendislik okuyan yeteneklerin tercihleri Mühendislik (%29), Ar-Ge (%24), Üretim (%11) ve Tedarik Zinciri (%8)iken not ortalaması 3 üzerinde olup Sosyal ve Fen Bilimleri okuyan yeteneklerin ise tercihleri İnsan Kaynakları (%19), Pazarlama (%18) ve Finans (%12) olarak belirtiliyor.

***

Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinde okuyan yeteneklerin %20’si ilk tercih olarak Pazarlama alanında çalışmak istiyor. Türkiye’nin önde gelen 6 üniversitesinde okuyan, mühendislik veya sosyal bilimler bölüm ayrımı olmaksızın yeteneklerin en çok çalışmak istedikleri alanlar; Pazarlama (%20), Ar-Ge (%14), Finans (%10), Mühendislik (%10) ve Satış (%7). Kadın-erkek oranlarının dağılımına bakıldığında ise İnsan Kaynakları, Kurumsal İletişim ve Reklam alanı kadınlar tarafından öncelikli çalışılmak istenen alanlar olarak öne çıkıyor. Finans, Bilgi Teknolojileri, Satış alanlarında ve Start Up şirketlerinde çalışmak konusunda erkekler kadınlardan daha istekli.

***

Sonuç olarak; şirketlerin doğru yeteneğe ulaşma konusunda yaşadığı zorlukları göz önünde bulunduran toptalent.co, önemli veriler sunuyor. Bu durumda arzı sınırlı olan yetenek için de şirketlerin rekabetçi olmaları gerekiyor. Dolayısıyla şirketlerin işveren markası bilinirliğini artırması, istek yaratması ve yetenekleri harekete geçirmesi gerekirken; “Şirketimi ideal çalışma yeri yapan şey nedir? Şirketimizin yetenek tanımı nedir? Yetenekler neden bizim şirketimizi seçmeliler?” gibi soruların yanıtlarını verebilmeliler...

Bu yazı toplam 2971 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar