Bergen rüzgarı gişeyi artırdı, hasılat nasıl paylaşıldı?

Bergen rüzgarı gişeyi artırdı, hasılat nasıl paylaşıldı?
Bergen filminin yarattığı rüzgarla birlikte 2022'nin ilk çeyreğindeki gişe rakamları neredeyse pandemi öncesinin aynı dönemindeki gişe rakamlarını yakaladı. Türkiye’de en çok dağıtım payına sahip CJ ENM Türkiye’nin COO’su Ferhat Aslan, izleyici performansını analiz ederken aynı zamanda hasılatın nasıl paylaşıldığını da anlattı.

BERGEN RÜZGARI GİŞEYİ ARTIRDI, HASILAT NASIL PAYLAŞILDI?

Habertürk''ten Mehmet Çalışkan''ın sorularını yanıtlayan Ferhat Aslan şunları söyledi:
 
2022''nin ilk çeyreğindeki gişe rakamlarının pandemi öncesi dönemin gişe rakamlarına bir hayli yaklaşsa da pandemi etkisinin sinema üzerinden tamamen kalktığını göstermiyor ancak insanların sosyalleşmek adına sinemaları tercih ediyorlar. Dijital platformlar şimdilerde trend olduğu için ilgi görüyor ve bunun 1-2 yıl daha süreceğini düşünüyorum ancak sinemanın bundan önceki dönemlerde olduğu gibi yeni seyirci için önemini kaybetmeyecektir ve hakettiği yeri bulacaktır.
 

 
Pandemi nedeniyle sinema salonlarının kapanması sonucu 2020''nin ilk çeyreğinde iki haftalık kayıp söz konusu. Bu nedenle 2022 ile 2019''un ilk çeyreklerini karşılaştırarak sinemaya olan ilginin pandemi öncesine göre biraz daha düşük olduğunu söyleyebiliriz ancak bunda yurt dışından gelen filmlerin azalmasının da etkisi büyük. Sadece belli başlı şirketlerin önemli işleri geldi. İlerleyen dönemler için de ailelere hitap eden animasyon yapımları sinemada yer bulacaktır.
 

 
2019 ila 2022’nin ilk çeyreklerinin gişe rakamları arasında sadece 1.401.312 kişilik fark bulunuyor. 2022''nin ilk çeyreğinde gösterime giren film sayısının diğer yıllara oranla daha az olduğunu göz önünde bulunduracak olursak aradaki 1.401.312 kişilik farkın hemen hemen kapandığını düşünebiliriz. Tabi bunda Bergen filminin etkisi büyük, zira 2022’nin ilk çeyreğinde (1 Ocak - 31 Mart) 16.153.965 biletin 5.051.475''i (% 31.2) ''Bergen'' için kesildi.
 

 
Gişe rakamlarının yükselmesi tamamen Bergen''e bağlı değil ancak seyircinin nokta atış filmleri tercih ettiği dönemleri yaşıyoruz. Emek harcanmış castı doğru yapılmış işler sinemada kendisine karşılık buluyor. Gişesi iyi oluyor, Bergen de böyle bir yapım olmayı başardı. Muhtemelen sinema yolculuğu mayıs ayının sonlarına kadar sürecektir. Tabi onun vizyonda uzun süre kalması da birçok filmin gösteriminin ertelenmesine neden oldu.
 
HASILAT NASIL PAYLAŞILIYOR?
 
Ferhat Aslan, aynı zamanda filmlerin hasılatının yapımcı ve sinema salonu işletmecileri arasında nasıl paylaşıldığına yönelik soruyu da cevapladı.
 
Hasılat paylaşımını ilk çeyreğin en çok izlenen filmi olan ''Bergen'' üzerinden örneklendirecek olursak; 7 Nisan''a kadar 5.197.256 kişinin izlediği ''Bergen'', 152.355.775 TL hasılat elde etti. Ferhat Aslan''ın hasılat paylaşımı konusunda verdiği bilgilere göre ‘Bergen’in yapımcı şirketinin hasılattaki payı, yaklaşık 60 milyon TL. Doğal olarak bu para, net kâr değil. Yapımcılarının elde ettiği kâr, film için harcanan meblağ çıktıktan sonra belli oluyor.
 
Yapımcının elde ettiği kâr, filmin ön hazırlığı, çekimleri, post prodüksiyonu, tanıtımı ve pazarlaması için harcanan bütçe düşüldükten sonra ortaya çıkıyor. ''Bergen'' ön hazırlığı 4 yıl sürmüş, dönem filmi olması ve birkaç farklı dönemi birden perdeye taşıması itibariyle yapımı oldukça maliyetli bir film. Bu hesapla, yapımcının kazancıyla ilgili olarak idida edilen rakamların son derece abartılı olduğunu söylemek mümkün.
 

 
Aslan hasılatın paylaşılmasında yapımcı, dağıtımcı ve sinemacıdan oluşan üç fonksyinonun devrede olduğunu belirtiyor. Filmin yükünün büyük bir kısmını çeken yapımcı, çoğunlukla kendisine bağlı olarak çalışan dağıtıcılar aracılığıyla filmi sinemaya ulaştırıyor. Gösterimler haftalık olarak yapılıyor ve her cuma şirketler faturalarını kesiyor. Her sinema salonu bilet fiyatını kendisi belirliyor. Buna rağmen kazanılan paranın ölçülmesi bilgisayar ortamında yapılıdığı için şeffaf ve yüzde yüz doğruluğa sahip. Hangi salonda olursa olsun kesilen her bilet devlet sismetine düşüyor ve hesaplar buradan yapılıyor.
 
Türkiye''de 370 akti sinema var ve bunlardan gelen bilgiler doğrultusunda kazanç yüzde 50-50 dağıtılıyor. Yapımcı, dağıtıcı yüzde 50 sinemacı da yüzde 50 alıyor. Bu kazançların üzerinden de vergi ve komisyonlar düşülüyor. Yani kaba bir hesapla 100 liralık biletten yapımcıya kalan para 38 lira gibi bir tutar. Genel olarak bütün hasılatın yapımcıya kaldığı gibi bir görüş var ancak sistem anlattığım şekilde ilerliyor.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
İlgili Haberler
Öne Çıkanlar